Trend Warna Permaidani – Tips untuk Memilih Permaidani Terbaik untuk Rumah

Permaidani adalah salah satu hiasan yang hampir selalu di setiap rumah. Supaya pemilihan itu betul, mula-mula pertimbangkan tips memilih permaidani terbaik di bawah. Nah, adakah anda tahu bahawa hampir setiap rumah menggunakan permaidani?

Sekarang, anda boleh memberi perhatian kepada atmosfera bilik yang akan berbeza dari permaidani. Ia juga bergantung pada warna dan motif permaidani yang dipilih. Ternyata anda boleh mencantikkan rumah dengan mudah hanya menggunakan pelbagai karpet. Ingin mendapatkan jenis permaidani yang terbaik dan tepat untuk rumah? Mari lihat tips tentang memilih permaidani di bawah.

Trend Warna Karpet Idea untuk Anda

Apa bahan permaidani yang anda tahu? Rupa-rupanya, terdapat lima bahan permaidani, anda tahu. Kadang-kadang kita hanya membeli karpet seperti yang dikehendaki tanpa benar-benar mengetahui jenis apa. Berikut adalah lima jenis karpet dan Trend Warna Permaidani:

  • Warna terang

Warna-warna cerah yang lebih neutral membawa kesan ringan dan lebih mudah untuk menggabungkan ke dalam bilik

  • Warna gelap

Warna gelap memberikan kesan yang berat tetapi lebih elegan di dalam bilik

  • Warna mencolok

Warna menyeramkan seperti kuning dan merah jambu membawa rasa yang lebih meriah, ceria dan neutral ke bilik

  • Warna abu

Warna abu boleh memberikan tenaga estetik dalam mana-mana ruang

  • Biru

Biru memberi kesan hati yang mendamaikan dan menenangkan

  • Warna merah

Warna merah melambangkan erotisme, tenaga dan keinginan

  • Hijau

Nuansa hijau alam dapat memberikan suasana kesejukan, kelonggaran dan keharmonian yang dapat memudahkan pikiran

  • Warna putih memberikan gambaran bersih, bersih dan tulen
  • Warna hitam

Warna hitam sangat sesuai untuk menunjukkan gambaran perspektif, kedalaman dan sedikit misteri

Trend dan Jenis Warna Carpet yang sesuai dengan Bilik Anda

Kesan permaidani di dalam bilik bukan sahaja untuk fungsinya atau sebagai hiasan. Untuk pemilihan warna karpet yang betul sangat diperlukan dalam menentukan suasana dan fungsi selepas dipasang. Kerana warna permaidani ini mampu menghidupkan atmosfera dan menambah nilai estetik ke bilik.

# 1: Jenis Karpet Wool

Anda pasti bersetuju bahawa ramuan ini adalah bahan yang paling selesa. Bayangkan bogel di atas karpet yang diperbuat daripada bulu. Wow, ia akan menjadi sangat selesa. Sesuai dengan keselesaannya, permaidani bulu pastinya agak mahal. Walaupun mahal, berikut adalah beberapa kelebihan:

  • Ketebalan tahan lama
  • Warna tahan lama
  • Sangat selesa untuk digunakan

Bagaimana untuk membersihkan permaidani bulu? Mudah, anda hanya perlu menggunakan pembersih vakum atau cucian kering.

# 2: Jenis Karpet Sutera

Siapa yang tidak tahu sutera? Bahan yang satu ini pasti akan memberikan lebih banyak keselesaan jika dibandingkan dengan bulu. Tekstur yang sangat lembut menjadikan sutera sangat mewah. Kemudian, bagaimana untuk membersihkan permaidani yang elegan ini? Sama seperti membersihkan permaidani bulu, permaidani sutera juga dibersihkan menggunakan pembersih vakum.

# 3: Jenis Bahan Karpet Polipropilena

Memilih permadani sintetik? Jika ya, anda harus memilih jenis polipropilena atau permaidani PP. Walaupun diperbuat daripada bahan sintetik, permaidani jenis ini mempunyai tekstur halus. Kerana ini diperbuat daripada bahan-bahan sintetik, sudah tentu harga agak berpatutan. Ada harga, ada barang yang bermutu.

Ini juga terpakai kepada permaidani polipropilena. Harga agak murah untuk membuat permaidani dengan jenis ini mempunyai beberapa kelemahan. Di sini anda pergi kekurangan:

  • Warna pudar cepat
  • Benang permaidani mudah dipotong
  • Khusus untuk bahan permaidani ini, anda boleh mencuci menggunakan air.

# 4: Jenis Karpet Nylon

Permaidani jenis ini mempunyai persamaan dengan jenis karpet Polypropylene. Kesamaan adalah dalam bahan permaidani. Walau bagaimanapun, bahan nilon adalah satu tahap di atas bahan Polipropilena. Ini boleh dirasakan dari bahan yang seperti bulu.

Nah, jenis permaidani nilon ini akan lebih sesuai untuk anda yang suka suasana yang terang. Mengapa? Biasanya, jenis permaidani nilon mempunyai warna yang menarik. Mempunyai bahan yang sama seperti jenis permaidani sebelumnya, permaidani nilon juga boleh dibasuh menggunakan air.

# 5: Jenis Karpet Sisal

Bahan ini mungkin masih belum diketahui oleh kebanyakan orang. Apakah bahan sisal? Ternyata sebagai namanya, bahan permaidani ini berasal dari tumbuhan yang disebut sisal. Bahan semulajadi menjadikan tekstur permaidani lebih kaya. Sudah tentu, ini menjadikan permaidani sisal sangat selamat digunakan.

Bagaimana rawatannya?

  • Jangan sekali-kali mencuci permaidani sisal menggunakan air
  • Hanya membersihkan permaidani menggunakan pembersih vakum
  • Itulah lima jenis bahan permaidani

# 6: Jenis Karpet yang Menyerupai Kayu

Percaya atau tidak, kecanggihan teknologi juga telah menembusi permaidani. Bukti itu, kini terdapat karpet yang menyerupai lantai. Ya, rupa permaidani ini menyerupai kayu, marmar, dan sesetengahnya seperti seramik. Sekiranya anda menggunakan permaidani seperti ini, lebih baik menggabungkannya dengan penggunaan cermin besar di setiap sudut bilik.

Mengapa? Kewujudan cermin boleh menyamar ruang yang ada. Bilik akan kelihatan lebih luas dan permaidani akan lebih menonjol.

Jadi, ini adalah mengenai Trend Warna Permaidani untuk anda. Saya berharap maklumat ini berguna untuk anda. Anda boleh mula meneroka semua idea permaidani dengan Trend Warna Karpet kegemaran anda. Jadi, menikmati menghiasi rumah tercinta dengan memilih permaidani yang betul!